Gyógyító hatású zöldségek

savanyúkáposzta

Savanyú káposzta a másnaposság ellen

Régi szokás, hogy a bálokon, éjszakába nyúló rendezvényeken éjfél után savanyú káposztából készült ételeket tálalnak fel. Ezek közül az ételek közül legismertebb a„korhelyleves”. Mint ahogy a nevében is van, a „magasabb”italfogyasztás által megváltozik a szöveteink ph értéke, melyet a savanyú káposzta v. leve képes regenerálni.

A dinnye

A dinnye 90-95%-a víz. Jótékony hatása miatt mégis az egyik legértékesebb gyümölcsünk. Fiatalít, méregtelenít, tisztít. Átmossa a beleket és a veséket, segíti a méreganyagok távozását a szervezetből. Színes húsában megtalálható a karotin, melyet szervezetünk A vitaminná alakít. Magas vitamintartalma miatt kúraszerű fogyasztása egyenlő egy fiatalító kúrával. Egyes kutatások szerint a dinnyefogyasztás hozzájárul a daganatos betegségek megelőzéséhez.

Uborka

Az uborka levét a gyógyászatban egyes bőrápoló krémek alapanyagaként használják. A reszelt uborka kiváló bőrtisztító; bőrtápláló. Az uborkapép hűsíti a méhcsípést, gyulladáscsökkentő hatásánál fogva a napégette bőrt is megnyugtatja.

Csípős paprikák

Tévhit, hogy az igazi erős paprika árt a gyomornak és gyomorfekélyt okoz. Nagy mennyiségben ugyan ingerelheti az emésztő rendszert, de eközben a gyomrot olyan váladék elválasztására készteti, amely a gyomornyálkahártyának védelmet nyújt az izgató anyagok (pl. savak, aszpirin, alkohol) ellen. Enyhíti a torokgyulladást, segít az orrduguláson, segít feloldani az orrmelléküregben megtapadt nyákot. Fogyókúrázók okkal fogyasztják, elősegíti a zsírlebontást, felgyorsítja az anyagcserét.

Káposztafélék

A káposztafélék igen nagy mértékben tartalmaznak antioxidánsokat, polifenolokat, színezékeket, C-B1 vitamint, folsavat, béta-karotint és rostot. Szervezetünk jód, vas, kálium és kálcium forrása.

Vöröskáposzta

A vöröskáposzta jellegzetes színét az autocián nevű festékanyag adja. Az autocianinok javítják az agyműködést, antioxidáns hatásúak, védenek a szív egészségének megőrzésében.

Karfiol

A karfiol nagy szerepet játszik az egészséges táplálkozásban, mivel a benne lévő élelmi rost és bizonyos kéntartalmú összetevők védelmet nyújtanak egyes betegséggel szemben. A növény magas rosttartalma miatt puffantó hatású, ezért az emésztőszervi betegségben szenvedők kerüljék a túlzott karfiol fogyasztást. A kertészetekben a vöröskáposztából kivont autocián felhasználásával a nemesítők létrehozták a kék karfiolt, ami nyersen vagy savanyítva finomsága mellett kitűnően díszíti a hidegtálakat.

Sárgarépa

A sárgarépa béta karotin tartalmát a szervezet A vitaminná alakítja. Az A vitamin nélkülözhetetlen a jó látás és a nyálkahártya egészsége szempontjából. Egyes vizsgálatok szerint azon népcsoportoknál, melyek étrendjében sok a magas karotin tartalmú zöldség, kisebb a daganatos betegségek aránya.

Cékla

Céklát a Babilóniaiak és a Főniciaiak is nagy mennyiségben termesztettek, a rómaiak pedig megismertették Európával is. A népi hagyomány annyira bízott gyógyerejében, hogy a dinasztia alapító Nagy Károly a cékla kötelező termesztését rendeletben szabályozta. Kálium- tartalmának köszönhetően fogyasztásával növekszik a szervezet állóképessége. Kitűnő tisztítóanyaga a májnak, vesének, hugyhólyagnak. Fogyasztásával elkerülhető a táplálék és a toxikus anyagok hosszas időzése a tápcsatornában, meggyorsítja a mérgek és a salakanyag távozását.